Znaczny wpływ pandemii Covid-19 na działalność koncernu Volkswagen w pierwszym kwartale bieżącego roku

  • dostawy dla klientów wyniosły dwa miliony samochodów (w 2019 r.: 2,6) i były mniejsze o 23 procent w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku; największy spadek nastąpił w regionach Azji i Pacyfiku oraz w Europie
  • przychód ze sprzedaży zmniejszył się o 8,3 procent i wyniósł 55,1 miliarda euro
  • zysk operacyjny przed zdarzeniami specjalnymi zmalał o 3,9 miliarda do 0,9 miliarda euro
  • wynik finansowy przed opodatkowaniem wyniósł 0,7 (4,1) miliarda euro
  • przepływ gotówki netto w dziale samochodów wyniósł -2,5 miliarda euro i jest o 4,5 miliarda euro mniejszy niż przed rokiem
  • płynność finansowa netto w dziale samochodów pozostaje na dobrym poziomie 17,8 miliarda euro
  • CFO Frank Witter: „Światowa pandemia Covid-19 miała duży wpływ na naszą działalność w pierwszym kwartale. Podjęliśmy liczne działania w celu zmniejszenia kosztów i zapewnienia płynności – nasza pozycja finansowa jest nadal mocna. W tej wyjątkowej kryzysowej sytuacji koncern Volkswagen działa w sposób przemyślany i zdecydowany”.

Wolfsburg/Poznań, 30. kwietnia 2020 – Po pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku koncern Volkswagen odnotował znaczne pogorszenie sytuacji biznesowej na skutek pandemii Covid-19. W porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku dostawy dla klientów zmniejszyły się o 23,0 procent do 2,0 milionów pojazdów (w 2019 roku: 2,6). Przychód ze sprzedaży zmalał od stycznia do marca o 8,3 procent do 55,1 (2019: 60,0) miliarda euro. Zysk operacyjny przed zdarzeniami specjalnymi zmniejszył się znacznie, bo o 81,4 procent do 0,9 (2019: 4,8) miliarda euro. W zeszłym roku zdarzenia specjalne wynikające z kryzysu wokół silników Diesla obciążyły zysk kwotą jednego miliarda euro. W pierwszym kwartale 2020 roku nie odnotowano żadnych zdarzeń specjalnych. Operacyjna stopa zwrotu w pierwszym kwartale 2020 roku wyniosła 1,6 procent (2019: 6,4 procent, względnie 8,1 procent przed zdarzeniami specjalnymi). Oprócz spadku sprzedaży będącego wynikiem zmniejszenia popytu, zawirowania na rynkach surowcowych i kapitałowych spowodowały negatywne skutki w zakresie oceny Fair Value surowców oraz w zakresie kursów walut. Wynik finansowy przed opodatkowaniem zmniejszył się do 0,7 (4,1) miliarda euro.

Podane dane dotyczące zużycia paliwa i emisji spalin nie odnoszą się do pojedynczego pojazdu i nie stanowią części oferty, lecz służą wyłącznie do porównania różnych pojazdów. Dodatkowe wyposażenie i akcesoria (w tym rozmiar opon itp.) mogą w zauważalny sposób zmieniać istotne parametry pojazdu, takie jak masa, opory toczenia i aerodynamika, co przekłada się na zużycie paliwa/energii, emisję CO2 i właściwości jezdne pojazdu; dotyczy to także warunków pogodowych i drogowych oraz stylu jazdy kierowcy. Więcej informacji na temat oficjalnych danych dotyczących zużycia paliwa i emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych można znaleźć w „Przewodniku po zużyciu paliwa, emisji CO2 i zużyciu energii dla nowych modeli samochodów osobowych”, który jest dostępny bezpłatnie we wszystkich salonach sprzedaży oraz w DAT Deutsche Automobil Treuhand GmbH, Hellmuth-Hirth-Str. 1, D-73760 Ostfildern, Niemcy oraz na stronie www.dat.de/co2.