Wraz z postępem technologicznym przemysł motoryzacyjny szybko zmierza w kierunku elektromobilności i cyfryzacji. Oczekujemy zatem, że rynek pojazdów elektrycznych będzie wyraźnie rósł w ciągu najbliższych kilku lat, co oznacza, że zrównoważona produkcja akumulatorów oraz rozbudowa infrastruktury ładowania będą miały kluczowe znaczenie.
Przejście na połączone, inteligentne i docelowo autonomiczne pojazdy przyniesie jednak szersze zmiany dla branży motoryzacyjnej. Autonomiczna jazda na zawsze zmieni doświadczenia klientów w zakresie mobilności i położy podwaliny pod nowe modele biznesowe. Źródła przychodów będą się stopniowo zmieniać i wykraczać poza podstawowy produkt, jakim jest samochód. Warunkiem wstępnym jest zwiększenie możliwości rozwoju oprogramowania w celu zachęcenia klientów stale ulepszanymi funkcjami cyfrowymi.
Na równi z trendami technologicznymi, globalne otoczenie gospodarcze i geopolityczne również stwarza coraz większe wyzwania dla branży motoryzacyjnej. Obejmują one na przykład wpływ gospodarczy największych rynków mobilności – Chin, USA i Europy oraz ich rozwój.
Zrównoważony rozwój będzie nadal ważnym tematem w świecie biznesu i będzie zyskiwał na znaczeniu, napędzany coraz bardziej zauważalnymi konsekwencjami zmian klimatycznych, większą świadomością zrównoważonego stylu życia ze strony klientów oraz, co nie mniej ważne, czynnikami leżącymi u jego podstaw, takimi jak Paryskie Porozumienie Klimatyczne. Przechodząc od producenta samochodów do grupy zajmującej się mobilnością, resetujemy nasze priorytety wraz ze strategią NEW AUTO i pozycjonujemy się na przyszłość. Dążymy do tego, aby być wiodącym na świecie dostawcą zrównoważonej mobilności i sprawić, by Grupa była bardziej skoncentrowana, wydajna, innowacyjna, zorientowana na klienta i zrównoważona, a także systematycznie ukierunkowywała się na rentowny wzrost.
W tym celu ustanowiliśmy 12 inicjatyw Grupy we wszystkich grupach marek. Wykorzystamy je do rozwijania kompetencji niezbędnych do wdrożenia naszej strategii. Koncentrujemy się na głównych obszarach – mechatronice, oprogramowaniu, akumulatorach i ładowaniu oraz rozwiązaniach w zakresie mobilności – na których opiera się pięć inicjatyw technologicznych opisanych poniżej. Kolejne siedem podstawowych inicjatyw to ESG, dekarbonizacja i praworządność, model biznesowy 2.0, region Ameryki Północnej, region Chin, model kierowania Grupą, ludzie i transformacja oraz finansowanie transformacji.
W celu realizacji strategii definiowane są najważniejsze cele na każdy rok kalendarzowy i opracowywany jest program TOP-10. Program TOP-10 2024 obejmuje obszary wydajności, produktów, regionów, cyfryzacji, oprogramowania, architektury, akumulatorów, rozwiązań mobilnych, zrównoważonego rozwoju, a także zespołu i organizacji.
Strategia
Dzięki strategii Grupy NEW AUTO – Mobilność dla przyszłych pokoleń, przygotowujemy się na globalne zmiany w mobilności, a tym samym przyspieszamy transformację Volkswagena w firmę zorientowaną na oprogramowanie.
Mechatronika
Przyszła platforma mechatroniczna będzie stanowić podstawę innowacji, technologii i trwałej konkurencyjności Volkswagena. Stworzymy kolejną generację w pełni elektrycznej, w pełni cyfrowej i wysoce skalowalnej platformy mechatronicznej SSP opartej na znormalizowanej architekturze oprogramowania. Dzięki tej znormalizowanej platformie, którą można skalować od najmniejszych pojazdów aż po segment premium, Grupa Volkswagen dostarczy swoim klientom innowacyjne funkcje i technologie w pojazdach wszystkich marek. Zmniejszając złożoność i liczbę wersji, SSP zapewni zmaksymalizowanie efektu synergii i umożliwi szybkie, regularne aktualizacje technologii, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów inwestycji i zapewni niezbędne zróżnicowanie między produktami poszczególnych marek w portfolio Grupy.
Oprogramowanie
Oprogramowanie – CARIAD: Jedna platforma E³ i autonomiczna jazda (Ad)
Celem spółki CARIAD, zajmującej się oprogramowaniem i technologią jest stworzenie technicznych podstaw dla modeli biznesowych opartych na danych, nowych usług mobilności i zautomatyzowanej jazdy (poziom 4) oraz wykorzystanie efektu synergii między markami. Naszym celem jest zwiększenie udziału oprogramowania w pojeździe, które jest opracowywane we własnym zakresie.
CARIAD już współpracuje z markami Porsche i Audi w celu wprowadzenia nowej platformy E³ 1.2. Ułatwi to wdrożenie zdalnej aktualizacji i jest kluczową dźwignią do wprowadzania nowych usług.
W dłuższej perspektywie standaryzowana architektura oprogramowania E³, która jest już opracowywana, wraz z platformą oprogramowania VW.OS i Volkswagen Automotive Cloud będzie stanowić podstawę kompletnego ekosystemu cyfrowego, oferując klientom szeroką gamę usług opartych na oprogramowaniu przez cały cykl życia produktu. Docelowo każda potrzebna lub wymagana funkcja i każda usługa będą dostosowane do potrzeb użytkowników na różnych rynkach i dostępne do pobrania w dowolnym momencie. Otworzy to przed nami również nowe źródła przychodów.
Aplikacje na różnych poziomach zautomatyzowanej jazdy (aż do poziomu 4) będą stopniowo wprowadzane do nowych modeli pojazdów marek należących do Grupy.
Akumulatory i ładowanie
Akumulatory i ładowanie – strategia związana z ogniwami i akumulatorami
Akumulator jest kluczowym elementem samochodu elektrycznego i w dużej mierze od niego zależy końcowa cena auta. Poza nią bardzo ważne są także zasięg pojazdu i prędkość ładowania. Musimy stać się ekspertem generującym zyski w całym cyklu życia akumulatorów, aby osiągnąć nasz cel przekształcenia się w wiodącego na świecie dostawcę zrównoważonej mobilności. W tym celu inicjatywa technologiczna związana z ogniwami i akumulatorami gromadzi wiedzę specjalistyczną w całej Grupie i napędza proces transformacji we współpracy z naszymi strategicznymi partnerami. Obejmuje ona opracowywanie akumulatorów, produkcję ogniw i recykling. Technologia ogniw akumulatorowych ma się stać kluczową kompetencją w Grupie, ma w tym pomóc także współpraca z partnerami. Sercem tej strategii jest nowe, zunifikowane ogniwo, które będzie wykorzystywane w 80% modeli Grupy do 2030 roku. Ekonomia skali obniży koszty nawet o 50% i zapewni nam wiodącą pozycję w tej dziedzinie. Aby zaspokoić wysoki popyt na ogniwa do akumulatorów Volkswagen planuje budowę sześciu gigafabryk w samej Europie, o łącznej mocy produkcyjnej 240 GWh rocznie.
Akumulatory i ładowanie – Ładowanie i usługi energetyczne
Ładowanie, energia i zrównoważona infrastruktura dostaw energii dla samochodów elektrycznych są kluczowymi warunkami przyspieszenia przejścia na elektromobilność. Dlatego chcemy stać się w przyszłości kompleksowym dostawcą usług ładowania i energii, inwestujemy więc w budowę otwartej sieci szybkiego ładowania na całym świecie. Do 2025 roku wraz z naszymi partnerami planujemy stworzyć około 45 000 punktów ładowania o dużej mocy w Europie, Chinach i USA. Portfolio produktów obejmuje również pełną gamę rozwiązań do ładowania dla klientów prywatnych i firm. Oprócz naszych własnych wallboxów i stacji szybkiego ładowania, skupiamy się w szczególności na usługach ładowania opartych na umowach i inteligentnych taryfach energii elektrycznej. Systematycznie będziemy zwiększać udział energii odnawialnej wykorzystywanej do zasilania stacji ładowanie, co pozwoli zmniejszyć presję na sieci energetyczne. W kolejnym kroku Volkswagen zamierza opracować pojazd elektryczny jako mobilny bank energii, który stanie się w przyszłości aktywną częścią systemu energetycznego. W ten sposób Volkswagen chce umożliwić swoim klientom uczestnictwo w jednym z wiodących ekosystemów inteligentnego ładowania i energii dla zdekarbonizowanej mobilności.
Rozwiązania w zakresie mobilności
Zgodnie ze swoją misją „Mobilność dla przyszłych pokoleń”, Grupa Volkswagen opracowuje rozwiązania w zakresie mobilności, biorąc pod uwagę globalne trendy i zmieniające się potrzeby klientów. W nadchodzących latach Grupa planuje połączyć usługi mobilności wszystkich swoich marek na jednej platformie mobilności. Oczekuje się, że jazda autonomiczna w połączeniu z nowymi rozwiązaniami w zakresie mobilności będzie kluczowa dla transformacji Volkswagena w wiodącego dostawcę zrównoważonej mobilności. Flota pojazdów obejmująca wszystkie liczne usługi, od wynajmu pojazdów po subskrypcję samochodów i system przejazdów na żądanie, zapewni wysoką dostępność, wykorzystanie i rentowność. Dzięki tym rozwiązaniom planujemy zdobywać udziały w rynku i generować długoterminowe konkurencyjne i atrakcyjne marże.