Elektromobilność
Zapoznaj się z elektromobilnością: w pełni elektryczne samochody marek Grupy Volkswagen to przyjemność z jazdy, innowacyjne technologie i zrównoważona mobilność. Poprzez cross-markową kampanię komunikacyjną Enter Electric, Grupa Volkswagen kładzie wyraźny nacisk na edukację. Inicjatywa pozwala rozwiewać wątpliwości, obala powszechne mity i uprzedzenia, a także szczegółowo wyjaśnia zalety elektromobilności. Poruszane są w niej takie tematy, jak przydatność do codziennego użytku, żywotność akumulatorów, wygoda ładowania, korzyści finansowe i zrównoważony rozwój.
Koszty
Finansowanie zakupu jest kluczem do dalszej popularyzacji aut elektrycznych. Auta z takim napędem są już dziś dostępne z atrakcyjnymi miesięcznymi ratami, na poziomie zbliżonym do pojazdów spalinowych. Spadające ceny akumulatorów doprowadzą w nadchodzących latach do obniżenia cen samochodów elektrycznych.
Samochody elektryczne są tańsze w utrzymaniu od spalinowych, a ładowanie w domu kosztuje o 50-60% mniej niż benzyna, często także ładowanie w trasie okazuje się tańsze niż tankowanie auta spalinowego.
Elementy akumulatorów można naprawiać lub wymieniać. Konieczność wymiany kompletnego akumulatora zdarza się niezwykle rzadko.
Ponad 80% naszych samochodów elektrycznych jest finansowana przez leasing, więc odsprzedaż większości używanych egzemplarzy jest naszym zadaniem.
- Ponad 80% kupujących samochody elektryczne w Niemczech wybiera leasing
- Wysokość miesięcznych rat jest na poziomie zbliżonym do samochodów spalinowych (np. w przypadku ID.3 i Golfa, ID.4 i Tiguana, ID.7 Tourera i Passata Varianta)
- Dzięki niższym kosztom energii i mniejszym wydatkom na serwis, pojazdy elektryczne mają zbliżone całkowite koszty użytkowania do pojazdów spalinowych.
- Ceny zakupu systematycznie się zrównują, np. Skoda Elroq ma cenę zbliżoną do modelu Karoq, obniżenie wyjściowej ceny modelu ID.3 było możliwe dzięki spadającym cenom akumulatorów.
- Grupa ma już najszersze portfolio pojazdów elektrycznych na rynku, a pozostałe luki zostaną wkrótce wypełnione.
- Zbudowane na platformie MEB modele w cenie ok. 25 000 euro zostaną zaprezentowane w 2025 r.
- Samochody elektryczne w cenie ok. 20 000 euro zadebiutują w 2027 r.
Koszty eksploatacji
Samochody elektryczne są tańsze w utrzymaniu od spalinowych, a ładowanie w domu kosztuje o 50-60% mniej niż benzyna, często także ładowanie w trasie okazuje się tańsze niż tankowanie auta spalinowego.
- Według niemieckiego ministerstwa gospodarki i klimatu koszt energii potrzebnej do przejechania 100 km samochodem elektrycznym wynosi średnio 5 euro – mniej niż jakimkolwiek innym rodzajem napędu (dane za drugi kwartał 2024 roku)
- Koszty energii w przypadku małych i kompaktowych samochodów są o ok. 50 procent mniejsze niż w przypadku aut benzynowych, dla klasy średniej i wyższej są nawet o 60 procent niższe. Źródło: Porównanie kosztów energii BMWK w odniesieniu do benzyny E10
- Korzystając z kalkulatora przygotowanego przez markę Volkswagen możesz wyliczyć i porównać koszty energii i paliwa porównywalnych samochodów, definiując swój profil eksploatacji auta, roczny przebieg oraz miejsca ładowania (ładowarka domowa, publiczne stacje). Sprawdź: https://www.volkswagen.pl/pl/samochody-elektryczne-i-hybrydowe/korzysci-i-koszty/koszty-utrzymania.html
Naprawa/wymiana akumulatorów
Elementy akumulatorów można naprawiać lub wymieniać. Konieczność wymiany kompletnego akumulatora zdarza się niezwykle rzadko.
- Niemal wszystkie elementy akumulatora (moduły, systemy sterujące, obudowy) można naprawiać lub wymieniać
- Z reguły wystarczy wymienić uszkodzone moduły
- Wymiana kompletnego akumulatora jest konieczna w wyjątkowo rzadkich przypadkach
- Nasi dealerzy i autoryzowane serwisy są w pełni przygotowane na obsługę, diagnozę i naprawę akumulatorów.
Wartość rezydualna
Ponad 80% naszych samochodów elektrycznych jest finansowana przez leasing, więc odsprzedaż większości używanych egzemplarzy jest naszym zadaniem.
- Ceny samochodów używanych stabilizują się we wszystkich typach napędu
- Rynek używanych aut elektrycznych wciąż się rozwija
- Leasing pojazdów elektrycznych pozostaje atrakcyjny – decyduje się na niego ponad 80% klientów Grupy w Niemczech.
Akumulator
Zasięg
Obecne zasięgi samochodów elektrycznych są w zupełności wystarczające do codziennego użytkowania. Kierowca ładuje swój pojazd średnio jedynie dwa razy w miesiącu.- Średni roczny przebieg na poziomie 12 000 km oznacza, że auto przejeżdża przeciętnie 250 km tygodniowo, a to oznacza, że wystarczy je naładować dwa razy w miesiącu
- Są już dostępne modele z zasięgiem przekraczającym 700 km wg WLTP (np. ID.7 Pro S)
- Przy odpowiednim sposobie jazdy możliwe jest uzyskanie nawet większego zasięgu (np. doświadczony kierowca uzyskał w Volkswagenie ID.7 Pro S niemal 800 km)
Zasięg zimą
Nawet w warunkach zimowych zasięg jest wystarczający do codziennego użytku.- Przy temperaturze w okolicy 0°C i na zimowych oponach realny zasięg modeli ID.7 Pro S wynosi do 440 km
- Na stronach producentów można znaleźć narzędzia, które prognozują zasięg po wprowadzeniu wielu zmiennych parametrów, jak rodzaj drogi, wyposażenie auta (pompa ciepła) czy zewnętrzna temperatura. Sprawdź: https://www.volkswagen.pl/pl/samochody-elektryczne-i-hybrydowe/ladowanie-i-zasieg/jak-daleko-zajade.html
Żywotność
Akumulator jest zaprojektowany w taki sposób, by wystarczył na cały okres użytkowania samochodu.- Podobnie jak silniki i inne podzespoły, akumulator jest stworzony na cały okres użytkowania samochodu
- Według dzisiejszej wiedzy, akumulatory są w dobrej kondycji także po zakończeniu okresu gwarancji (najczęściej 8 lat lub 160 000 km), wykazując ponad 70 procent wyjściowej pojemności (zawartość energii netto, znana także jako SOH)
- Potwierdzają to wewnętrzne i zewnętrzne dane (np. z ADAC, TU Munich, kanał YouTube Doktor Andreas Schmitz)
- Po upływie gwarancji akumulator wciąż nadaje się do użytku, po prostu zasięg samochodu będzie się stopniowo zmniejszał
- U dealerów można zrobić szybki test sprawności akumulatora i uzyskać certyfikat
- Przy minimalnym wysiłku użytkownik samochodu może wydłużyć żywotność akumulatora
Bezpieczeństwo
Stosujemy kompleksowe systemy testowania, które są bardziej rygorystyczne niż wymagają tego przepisy. Pojazdy elektryczne nie niosą ze sobą podwyższonego poziomu ryzyka.- Nasze pojazdy, niezależnie od źródła napędu, spełniają wszystkie wymagania dotyczące bezpieczeństwa, określone w przepisach i regulacjach.
- Ponadto nasze rygorystyczne, kompleksowe testy wewnętrzne są znacznie bardziej wymagające od norm krajowych, m.in. przeprowadzamy testy bezpieczeństwa akumulatorów na poziomie ogniw, systemu i pojazdu.
- Nasze testy obejmują uderzenia mechaniczne (np. krawężniki, przejazdy kolejowe, odłamki kamieni) i ekstremalne temperatury.
- Według naszych informacji auta elektrycznie nie niosą ze sobą zwiększonego ryzyka, wg automobilklubu ADAC ryzyko jest niższe.
- Jak dotąd żaden pojazd elektryczny nie wypadł źle w testach zderzeniowych Euro NCAP.
Ładowanie
Czas ładowania
Dziś można zwiększyć zasięg nawet do 310 km podczas ładowania trwającego zaledwie 10 minut. Moc ładowania jest systematycznie zwiększana przy okazji modyfikacji platformy MEB.- Aktualne modele ładują się bardzo szybko: np. zasięg Audi A6 e-tron można w 10 minut zwiększyć o 310 km, a czas ładowania od 10% do 80% to 21 minut.
- Czas ładowania modeli zbudowanych na platformie MEB jest systematycznie skracany przy okazji aktualizacji, np. Skodę Enyaq 85x można teraz ładować mocą 175 kW (wcześniej: 135 kW), co pozwoliło skrócić czas ładowania od 10% do 80% z 36 do 28 minut.
Ładowanie w trasie
Infrastruktura ładowania jest dziś znacznie lepsza niż opinia o niej, ale oczywiście konieczna jest jej dalsza rozbudowa.- Volkswagen zapewnia dostęp do ponad 800 tysięcy punktów ładowania w Europie, w tym 130 tysięcy to stacje o dużej mocy (DC i HPC). Dostęp do całej tej sieci jest możliwy przy pomocy jednej karty RFID lub aplikacji.
- Np. infrastruktura ładowania w Niemczech przekracza aktualne wymogi UE i jest wystarczająca dla aktualnej floty zarejestrowanych pojazdów elektrycznych i bez problemu poradzi sobie także z rosnącą liczbą takich aut.
- W Polsce, wg. Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych, na koniec listopada 2024 roku dostępnych było 8323 publicznych punktów ładowania. Sieć dynamicznie się rozwija, kolejne stacje powstają przy autostradach oraz na parkingach sklepowych.
- Potrzebne są jednak dalsze wspólne działania firm i rządów w celu rozbudowy infrastruktury, szczególnie w centrach miast i na obszarach wiejskich.
Ładowanie w domu
- Większość prywatnych użytkowników samochodów elektrycznych ładuje je w domu. Elli, spółka należąca do Grupy Volkswagen, oferuje domowy ekosystem ładowania i zarządzania energią, w tym inteligentne wallboxy, zieloną energię elektryczną z elastycznymi taryfami (w Niemczech), inteligentną aplikację do ładowania oraz partnerstwo z norweską firmą fotowoltaiczną Otovo. Volkswagen jest jedynym producentem samochodów w Niemczech oferującym taki ekosystem.
Zrównoważony rozwój
Ślad węglowy
Wnioski ze wszystkich badań są spójne: samochody elektryczne mają bezkonkurencyjny ślad węglowy.- Wszystkie badania (m.in. ADAC, ministerstwo środowiska, ICCT, Transport & Environment) potwierdzają, że samochody elektryczne mają najniższy ślad węglowy
- Zasilany odnawialną energią Volkswagen ID.4 już po przejechaniu ok. 66 000 km zrównoważył wyższą emisję CO2 w porównaniu z porównywalnym modelem z konwencjonalnym napędem.
Recykling
Zużyte akumulatory i samochody elektryczne są przyjmowane bezpłatnie, co zamyka cykl życia produktu.- Bezpłatny zwrot akumulatorów i pojazdów elektrycznych jest gwarantowany przez cały czas.
- Nasi dealerzy i certyfikowane zakłady demontażu zapewniają recykling, a także odzysk i ponowne wykorzystanie cennych surowców do produkcji akumulatorów.
- Wspólnie z partnerami przygotowujemy system gospodarki o obiegu zamkniętym dla materiałów akumulatorowych „w produkcji” i „wycofanych z eksploatacji” oraz analizujemy modele biznesowe, w tym rozwiązania związane z odbiorem zużytych podzespołów.
Pozyskiwanie surowców
Nasz system zamówień na surowce jest wyjątkowo przejrzysty, przestrzegamy przy tym wysokich standardów środowiskowych i społecznych.- Grupa zobowiązała się do stopniowego wdrażania wysokich standardów środowiskowych i społecznych IRMA (Initiative for Responsible Mining Assurance) w łańcuchu dostaw surowców do akumulatorów.
- Raportujemy postępy i wyzwania w zakresie ograniczania ryzyka w sposób przejrzysty, jak żaden inny producent (Raport Odpowiedzialnej Gospodarki Surowcami).
Enter Electric! Grupa Volkswagen wprowadza cross-markową inicjatywę
Grupa Volkswagen rozpoczyna swoją pierwszą w historii kampanię komunikacyjną obejmującą różne marki, aby wzbudzić zainteresowanie elektromobilnością. Kampania będzie prezentować jasne fakty i przejrzyste komunikaty w szerokiej gamie formatów, aby obalić mity, w które wciąż powszechnie się wierzy.